Kecak a Ohňový tanec
Kecak a Ohňový tanec
Kecak a ohňový tanec je jedným z najikonickejších predstavení na Bali, ktoré spája hypnotické spevy, tradičný tanec a dramatické ohňové rituály. Tento jedinečný tanec, známy aj ako „opičí tanec“, vznikol v 30. rokoch 20. storočia a je inšpirovaný starodávnym eposom Ramayana.
Všetko, čo potrebujete vedieť o tanci Kecak a ohňovom predstavení
Tanec Kecak a Ohňové predstavenie
Kecak prezentuje tanec ako úvod do príbehu, vitálnu hudbu sprevádzajúcu pohyby tanečníkov. Hudba je generovaná kombináciou zvukov členov "cak", čo tvorí asi 50-70 ľudí. Osoba bude vystupovať ako líder, ktorý dáva tón včas, niekto iný bude pôsobiť ako tlmič, ktorý má na starosti vysoký alebo nízky tón tlaku, niekto iný ako sólový spevák a niekto iný bude pôsobiť, ako hlavný mozog pri vyrozprávaní príbehu. Tanečníci vykonávajú pohyby sprevádzané gamelanom. Hlavnou prioritou je dej a mix zvuku. Je to veľmi zmysluplný zážitok pri sledovaní balijského tanca v podaní tanečníc a príbehu, doplnený komediálnym podaním, takže vôbec nebude nudný, s veľmi dobrým a vtipným príbehom, vďaka ktorému bude toto predstavenie ešte príjemnejšie.
Príbeh z Ramajány
Kecak je výnimočný tým, že o sprievodnú hudbu sa stará ľudský hlas, zbor 100 alebo viac mužov, ktorí sedia v sústredných kruhoch, kolísajú sa, vstávajú, ležia na bruchu, ako sa príbeh vyvíja. Medzi húpajúcimi sa masami je počuť hlasy rozprávačov, ktorí rozprávajú príbeh. Príbeh je fragmentom z Ramayany, hinduistického eposu, ktorý nachádza svoje vyjadrenie v mnohých podobách, nielen v tanci, ale aj v maľbe a rezbárstve. Princ Ráma, dedič trónu kráľovstva Ayodya, a jeho manželka Sita boli vyhnaní z kráľovstva kráľom Dasaratom v dôsledku podvodu Rámovej nevlastnej matky. Príbeh začína príchodom Rámy a Síty v sprievode Rámovho brata Laksmana do lesa Dandaka.
Trojicu spozoroval démon Rahwana, kráľ Alengky, ktorý túži po krásnej Site. Rahwana posiela svoju Maricu, aby sa pokúsila izolovať Situ, aby ju Rahwana mohla uniesť. Maricine magické schopnosti ho premenia na zlatého jeleňa a on vstúpi do lesa a keď Sita uvidí zlatého jeleňa, je ním natoľko očarená, že požiada Rámu, aby jej ho ulovil. Ráma prenasleduje jeleňa a necháva za sebou svojho brata Laksamana s prísnymi pokynmi na ochranu Sity. Keď si Sita myslí, že počuje volanie o pomoc od Rámu, prinúti Laksamana, aby išiel za Rámom tým, že ho obviní zo zbabelosti a on s veľkou nevôľou odíde pomôcť Rámovi po tom, čo nakreslil na zem magický kruh a povedal Site, že by za žiadnych okolností nemala vychádzať z kruhu.
Sita, ponechaná sama v lese, sa stáva ľahkou korisťou pre úskok Rahwana, ktorý sa prezliekol za starca, ktorý je hladný a prechladnutý. Sita prepadne jeho triku, vystúpi z kruhu, aby dala starcovi jedlo, kde ju Rahwana schmatne a vezme do svojho paláca. Keď sa Rahwana vráti do svojho paláca v Alengke, skúša všetko, aby zviedol Situ. V paláci Alengka si Sita vylieva svoje srdce o svojom krutom osude Rahwaninej neteri Trijate, keď sa objaví Hanoman, ktorý jej hovorí, že je Ramov vyslanec, a dokazuje to tým, že jej ukáže Ramov prsteň. Sita dáva Hanomanovi sponku do vlasov, aby ukázala, že je stále nažive, a posiela ju späť k Rámovi, aby ju zachránil.
Medzitým sa Rama a Laksamana v sprievode Tualena potulujú po lese a hľadajú Situ, keď sa objaví Meganada, Rahwanov syn, a zapojí Ramu a Laksamana do bitky. Meganada využíva svoje magické sily a vystrelí šíp, ktorý sa magicky premení na draka, ktorý premôže Rámu a Laksamana. Vták Garuda, kráľ všetkých vtákov, dobrý priateľ kráľa Dasaratu, z výšky na oblohe spozoroval problémy, v ktorých sa Ráma nachádza, a prichádza na pomoc a oslobodzuje bratov z povrazov. Ráma a Laksamana pokračujú v ceste za záchranou Sity a pripája sa k nim Sugriwa, kráľ opíc, a jeho opičia armáda. Tento fragment Rámájany sa končí bitkou medzi Sugriwom a jeho armádou opíc a Meganadou a jeho armádou démonov, ktorá končí porážkou Meganady.