Proces úcty k Bohu symbolizovaný obetami, ako sú ovocie a kvety

Hinduistické obetné dary

Rituálny proces obetovania vykonávaný podľa hinduistického náboženského presvedčenia na ostrove Bali. Hinduisti na Bali pochádzali z hinduistov v Indii, ale v praxi sa hinduisti na Bali prispôsobili miestnym zvykom pred príchodom hinduizmu, takže môžete vidieť veľa rozdielov v procese náboženských obradov, ktoré nájdeme u balijských hinduistov a hinduistov v Indii. Jedným z nich je proces obetovania Všemohúcemu Bohu, ktorý sa prejavuje rôznymi druhmi obety podľa zvykov a tradícií ľudí, ktoré sa robia každý deň ako Segehan a Canang Sari, s ktorými sa často stretávame na uliciach, pred domami alebo pred obchodmi. Je to forma obety, ako forma vďaky Bohu za jeho doterajšie požehnania, ktoré dal život, bezpečnosť, zdravie a prosperitu.

Všetko, čo potrebujete vedieť o procese hinduistických darov

  • Čo je balijská hinduistika vo forme obety
  • Banten a jeho formy
  • Forma a druhy obety
  • Obety pri veľkom obrade
  • Účel balijskej hinduistickej obety
  • Banten - symbol harmónie

Čo je balijská hinduistika vo forme obety

Balijská hinduistická obeta je forma úcty alebo vďačnosti Ide Sang Hyang Widi Wasa, ako Všemohúcemu Bohu, ktorý dal život, bezpečnosť a zdravie, čo symbolizuje Banten (Sesajen). Banten, ktorý sa často ponúka každý deň sa nazýva Banten Segehan alebo Banten Canang Sari. Balijská hinduistická obeta sa používa v rôznych formách a zariadeniach v závislosti od účelu ponuky a požiadavky obradu, ktorý sa koná. Na dennej báze sa zvyčajne robia obety Canang Sari, čo sú obety vyrobené z kokosových listov tvarované do štvorcov, trojuholníkov alebo guľôčok a sú naplnené kvetmi rôznych farieb, ako je červená, biela a žltá, čo symbolizuje tridharmu, menovite Bohov Brahmu, Višnua a Šivu. Kvety obsiahnuté v tomto kanang sárí sú formou úprimnosti a čistoty, okrem toho je tu aj potpourri, a to listy pandanu zelenej farby, ktoré sú nakrájané na malé kúsky a vložené do kanang sárí, ktoré majú výraznú vôňu, ktorá je symbolom múdrosti. Okrem toho je kanang sárí tiež plnené nakrájanou cukrovou trstinou, banánmi a malým balijským občerstvením a niektoré sú plnené sladkosťami. Takže keď prídete na Bali, uvidíte, že pred domom alebo obchodom je vpredu umiestnené canang sárí, ako symbol vďačnosti Všemohúcemu Bohu.

Banten a jeho formy

Banten je jednou z foriem obety hinduistov, ktorí ponúkajú ovocie a kvety, ale tiež aj vo forme zvierat, ako sú ošípané, sliepky, husi a iné. Banten má veľmi symbolický význam a vysokú filozofiu, ktorá sa spája s výtvarným umením a "make-upom" pri vytváraní formy obety, ktorá je vyjadrením vďaky ľudí tvorcovi. Umelecký faktor pri vytváraní obety povedie myseľ k vnútornej kráse, k vnútornému pokoju a sebauspokojeniu. Tento duševný pokoj je veľmi dôležitý pri dosahovaní koncentrácie myslenia pri modlitbe pred Všemohúcim Bohom, preto umelecký faktor zohráva veľmi dôležitú úlohu pri smerovaní k pozitívnemu náboženstvu, ako podpornému prvku pri realizácii obradu. Banten má rôzne formy a pri jeho vytváraní pozostáva z troch veľmi dôležitých prvkov, ktorými sú:

  1. Mataya : Obeta, ktorej materiály pozostávajú z rastlín, ako sú listy, kvety a ovocie. S touto formou ponuky sa najčastejšie stretávame v bežnom živote, napríklad na ulici, pred domami, chrámami miestnych ľudí a pred obchodmi, kde je vo forme obety canang sari, segehan a sodaan.
  2. Maharya : Je jednou z ďalších foriem obety získaných zo zvierat, ako sú ošípané, kozy, byvoly a kravy. Používanie zvierat je jedným z doplnkových prostriedkov vykonávaných pri veľmi dôležitom ceremoniáli, s ktorým sa stretávame pri dôležitých udalostiach, akými sú mecaru, ngusaba a iné hinduistické náboženské praktiky.
  3. Mantiga : Forma obety, ktoré pochádzajú od zvierat narodených zo samotného vajíčka, akými sú sliepky, kačice, husi a iné. Použitie tohto vtáka je tiež doplnkovým prostriedkom pri vykonávaní jedného z hlavných náboženských obradov, s ktorým sa často stretávame, keď sa v miestnom chráme koná piodalanský obrad, sviatky Galungan a Kuningan a iné sviatky.

Forma a druhy obety

Čo sa týka hinduistického náboženstva na Bali, pri podávaní obety existuje niekoľko druhov obety v závislosti od účelu a tiež v závislosti od zvykov a kultúry, kde sa obety konajú. Okrem toho forma obety je neoddeliteľná od profesie, ktorú zastáva miestna komunita, ako sú farmári, ktorí ponúkajú obety Dewi Sri Sedana, ktorá je bohyňou plodnosti tým, že ponúkajú poľnohospodárske produkty, ako je ryža a ovocie, zatiaľ čo je odlišná od profesie obchodníkov, ktorí ponúkajú obety vo forme canang sari s ovocím, aby vyvolali požehnanie bohov Rambuta  a Sedana. Tu môžete vidieť formu obety v závislosti od účelu ponuky. Existuje niekoľko ponúk Banten, ktoré každý deň robia hinduisti na Bali, aby požiadali o bezpečnosť, zdravie a prosperitu v živote.

  1. Segehan: Obeta, kde sa ponúka bhutakala, aby nerušila a nemýlila našu myseľ zlým podnecovaním od zlých duchov. Od segehanu sa očakáva neutralizácia a eliminácia týchto negatívnych vplyvov. O Segehane možno tiež povedať, že je symbolom harmonického vzťahu medzi ľuďmi a všetkými Božími stvoreniami, vrátane tých, ktoré nevidíme. Segehan sa zvyčajne podáva každý deň. Zvyčajne môžeme tento segehan vidieť na ceste pred obchodom alebo pred domom. Tento segehan je založený aj na úrovni a dni obradu, ak sa v bežných dňoch zvyčajne podáva iba Segehan Kepel Putih, a to listy naplnené štipkou ryže a umiestnené pred dvorom alebo obchodom, v špeciálnych dňoch, ako je spln mesiaca, potom bude ryža sfarbená do bielej, žltej, červenej a brumbun (zmiešané farby) sa nazýva segehan manca farba.
  2. Canang Sari: Je to obeta, ktorá sa podáva každý deň Ide Sang Hyang Widhi Wasa, ktorá ako stvoriteľka ľudí, ako forma vďaky za to, že jej bol daný život, bezpečnosť, prosperita, šťastie, túto vďačnosť symbolizuje prezentovaním canang sari vo forme kvetu umiestneného v kokosových listoch, ktoré sú tvarované do štvorca alebo trojuholníka, umiestnené na ulici pred chrámom a v prednej časti domu. Toto je posvätná obeta Bohu, ktorý je stvoriteľom človeka. Canang pochádza zo slova „Can“, čo znamená krásny, zatiaľ čo „Nang“ znamená účel alebo zámer (v kawi /starom jávskom jazyku), Sari znamená jadro alebo zdroj. Canang Sari teda znamená vzývať Widyinu silu pred Sang Hyang Widhi a Jeho Prabhawou (prejavom) ako vo svetovej ríši, tak v jemnej duchovnej ríši.
  3. Pejati: Obeta, ktorá sa vykonáva v špeciálny deň, akým je náboženský obrad, ktorý si vyžaduje obetovanie Pejati. Pejati je skupinou darov, ktoré sú veľmi kompletné a pozostávajú z kanang sárí, ovocia, diamantov a ďalších. Obeta sa predkladá Ida Sang Hyang Widhi Wasa, aby vyjadrila zmysel pre úprimnosť pri vykonaní obradu a požiadala o svedectvo za účelom spasenia. Pejati sa používa pri náboženských obradoch. 

Canang Sari

Pejati

Banten Gebogan

Obety pri veľkom obrade

Čo sa týka obety pri veľkých obradoch, je to veľmi odlišné od obety, ktoré sa robia každý deň. Rozdiel je v jej úplnosti, pretože vo veľké dni sa verí, že bohovia zostupujú na svet a sídlia v chrámoch, kde sa robia obrady, ako forma vďaky Bohu za život, prosperitu a zdravie. Preto, ak je veľký sviatok ako Galungan a Kuningan, uvidíte veľa hinduistov, ktorí sa chodia do chrámu modliť, a niektorých uvidíte prinášať obete, ktoré sa môžu líšiť od ponúk, ktoré vidíte každý deň. Hlavné ponúkané obety sú:

  1. Banten Sodaan: Kompletná obeta vo forme svätej daksiny obsahujúcej ovocie a kanang sárí, ktorá je adresovaná predkom a zvyčajne sa umiestňuje do každého chrámu v dome. Sodaan sa ponúka iba počas veľkých slávnostných dní, ako sú Galungan, Kuningan a Pagerwesi. Okrem toho sa ponúka aj pri modlitbe vo veľkých chrámoch ako Besakih, Lempuyang, Tanah Lot, či Uluwatu.
  2. Banten Gebogan: Obeta, ktorú môžeme vidieť v deň veľkého náboženského obradu vo forme ovocia umiestneného v nádobe, ktorá zachováva dôstojnosť, pričom výška tohto geboganu sa pohybuje od 50 cm do 100 cm. Ak ste na Bali počas veľkých sviatkov, môžete vidieť ženy nesúce gebogan na hlave, idúce do chrámu. Gebogan sa zvyčajne ponúka, keď sa v chráme koná náboženský obrad, zvyčajne počas sviatkov ako Galungan a Kuningan a iných náboženských dní, ktoré sú súčasťou veľkých hinduistických sviatkov na Bali.
  3. Babi guling: Známejšie pod názvom Prasiatko je obetovanie vo forme obety alebo obradných prostriedkov, ktoré sú symbolom plodnosti a prosperity. Niekedy sa vyskytujú náboženské obrady, ktoré si babi guling nevyžadujú a môžu si zvoliť inú alternatívu ako ponúkanie grilovaného kurčaťa alebo vajíčok.

Účel balijskej hinduistickej obety

Účel obety je veľmi užitočný aj pre život okolo nás. V hinduistickom obrade na ostrove Bali sa používajú obety vo forme ovocia a kvetov a tieto ponuky sú známe ako Banten a Canang. Na Bali často uvidíte obety ponuky pred obchodmi, domami, malé svätyne pred domami, kde typy obety majú rôzne funkcie. Pozitívne ciele tvorby obety sú veľmi prospešné pre miestnu komunitu a životné prostredie. Delíme ich následovne:

  1. Pre Boha: Učenie hinduistov na Bali učí, že jedným z uctievania Boha je dávať obety vo forme ovocia a kvetov, to je uvedené v posvätnej Bhagavadgíte, kde sa hovorí, že „Ktokoľvek, kto mi s poklonou obetuje listy, kvety, ovocie alebo vodu, obety založené na láske a vychádzajúce z čistého srdca, prijímam“.
  2. Pre seba: Obety môžu byť aj pre seba, kde jedným z náboženských rituálov je dosiahnuť vnútorné uspokojenie, keď ľudia majú ideály, zasvätia sa božstvu prejavovaním lásky a oddanosti Bohu, takže týmto uctievaním a darovaním sa ako forma sebauspokojenia bude váš deň plný šťastia v tomto živote
  3. Pre širokú verejnosť: Ingrediencie pre obetu pozostávajú z ovocia a kvetov, takže táto obeta robí poľnohospodárske a plantážne produkty rozvinutejšie, pretože ovocné a kvetinové materiály sú potrebné ako jeden z prostriedkov pri vytváraní obety, vďaka ktorým sa poľnohospodárske produkty dobre predávajú a tiež prosperujú ľuďom.
  4. Pre životné prostredie: Prísady z bantenu a kanangu sú veľmi užitočné pre farmárov a vlastníkov plantáží, ktorí nepriamo udržiavajú pôdu úrodnú a udržiavanú, čím vytvárajú život hmyzu, ktorý jedia ovocné a kvetinové šťavy, aby napomohli väčšej fotosyntéze, ktorá premieňa oxid uhličitý na kyslík.

Banten - symbol harmónie

Banten symbolizuje vďačnosť hinduistov Ida Sang Hyang Widhi Wasa, ako Všemohúcemu Bohu a jeho prejavom za poskytnutie života, milosti a všetkej ochrany tomuto vesmíru, aby sa zachovala harmónia a rovnováha v prírode. Okrem toho, obety môžu tiež vyvážiť vesmír, čo je tu myslený prírodný svet s neviditeľnou ríšou obývanou bhuta kala (duchmi), aby nezasahovali do života v prírodnom svete. Pretože tento svet je vytvorený z filozofie príčiny a následku, ktorú možno opísať ako stvorenú z dobra a zla. Ponuky majú vyvážiť túto filozofiu príčiny a následku, aby sme žili veľmi harmonický život.